A híres megmérettetés, amelynél nincs fontosabb, még a bajnoki trófeánál sem.


Az előttünk álló hétvégén 93. alkalommal rajtol el a Le Mans-i 24 órás verseny. Mutatjuk, miért éri meg követni az eseményeket!

Aki követi valamilyen szinten az autósportot, biztosan hallott már a tripla koronáról. Ez annak jár virtuálisan, aki megnyeri a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, az Indy 500-at és a Le Mans-i 24 órás versenyt. (Erre eddig csak Graham Hill volt képes.) Mind közül azonban talán Le Mans az a megmérettetés, melyet a társai közül a legkevésbé kapcsol az ember ahhoz a bajnoksághoz, amelyben kiírják.

A sokáig különálló futamként, majd a sportautó-vb részeként rendezett futam 2012 óta a WEC versenynaptárjának ékköve. Visszagondolva azonban biztosan több Le Mans-győztest fel tudnánk sorolni az elmúlt évekből, szemben a WEC-bajnokokkal, ami jól is mutatja a verseny presztízsét. Erre persze rá is szolgált: a franciaországi egynapos megmérettetés már 102 éves, idén pedig a 93. kiadás rajtol el június 14-én délután 4 órakor.

Az idei 24 órás verseny dátuma tehát egy olyan pillanat, amit érdemes megőrizni az emlékezetünkben, és hangsúlyozni mindenkinek, aki igazán izgalmas autósport eseményre vágyik. Bár a verseny eredményét nem tudjuk garantálni, az biztos, hogy az endurance-versenyzés napjaink aranykorát éli: rengeteg gyártó, sokszínű résztvevői mezőny és kiváló pilóták jellemzik ezt a különleges világot. A Le Mans verseny pedig még egy csipetnyi varázst csempész az egész élménybe, ami felejthetetlenné teszi ezt az eseményt.

Az első tesztek már lezajlottak, így ízelítőt kaphattunk abból, mire is számíthatunk - a képre kattintva galéria nyílik!

Ha a részletek világába merülünk, a Circuit de la Sarthe pálya a legendás 24 órás verseny otthona. Ez a különleges nyomvonal egyedi módon ötvözi a közúti szakaszokat és a Bugatti Circuit klasszikus pályáját. A teljes hossza 13,626 km, és a 38 izgalmas kanyar teszi még izgalmasabbá a versenyt, hiszen mindegyik kanyar külön történetet mesél el. A leggyorsabb versenyautók hihetetlen sebességgel, mindössze 3,5 perc alatt teszik meg ezt a távot, miközben az ikonikus Mulsanne egyenesben, amely évtizedek óta a sebesség szimbóluma, már "csupán" 340-350 km/órás sebességet érnek el.

Le Mans nem csupán a híres autóversenypálya elnevezése, hanem egy varázslatos város is, ahol körülbelül 140 ezer ember él. Ám ez a hétvége különleges eseményeket hoz: a látogatók és versenycsapatok érkezésével a város lakossága 400-450 ezer főre ugrik. Ilyenkor a helyi utcák megtelnek élettel, izgalommal és a motorsport iránti szenvedéllyel.

Idén a 24 órás versenyen három különböző géposztályban állnak rajthoz az autók, összesen 62 versenyautó készül a megmérettetésre.

A Hypercar a motorsport csúcsát jelenti: ha nem következik be valami drámai, mint égi csapás vagy földrengés, valószínűleg közülük kerül ki a győztes. Ezek a zárt karosszériás versenyautók körülbelül 700 lóerőt produkálnak, és legalább 1030 kilogrammot nyomnak. A szabályalkotók viszonylag szabad kezet adtak a gyártóknak, így a formatervezés terén széles a választék, de az erőforrások tekintetében jelentős eltérések figyelhetők meg. Találhatók közöttük hibrid és hagyományos motorral szerelt autók is, utóbbiak közé tartozik az Aston Martin, amely egy lenyűgöző hangzású V12-es motorral büszkélkedhet. Az esélyek kiegyenlítése érdekében a WEC a BoP-szabályok révén igyekszik biztosítani a fair versenyt: módosítják az autók súlyát vagy csökkentik a motorok teljesítményét, így próbálva egyensúlyt teremteni a mezőnyben.

2025-ben 21 hypercar alkotja az élmezőnyt, melyet nyolc gyártó (Aston Martin, Porsche, Toyota, Cadillac, BMW, Alpine, Ferrari, Peugeot) bocsát a gyári és félgyári csapatok rendelkezésére. A WEC idei szezonját megnézve nem lenne meglepő, ha zsinórban harmadjára is Ferrari-sikert látnának a szurkolók, de a 24 óra hosszú, és bármi megtörténhet.

Az élet a nagyok árnyékában is izgalmas és kihívásokkal teli. Az LMP2 kategória autói bizonyos mértékig hasonlítanak a hypercarokra, hiszen mindkét esetben zárt karosszériás járművekről beszélhetünk. Ezek a csodák 540 lóerőt képesek felszabadítani, mindössze 930 kg-os súly mellett, és nem ritka, hogy 325 km/órás sebességre is képesek, köszönhetően a Gibson által tervezett V8-as motoroknak. Az autók kasztnijait az Oreca biztosítja, míg a versenyeket kizárólag privát csapatok szervezhetik. Idén összesen 17 autó alkotja ezt a lenyűgöző kategória mezőnyét.

Az LMGT3 mezőnye egyre inkább a klasszikus autók világát idézi. A homologizált GT3 versenyautók mindegyike hátsó meghajtású, és motorjaik között maximum 5,5 literes szívómotorok vagy 4,5 literes turbófeltöltős erőforrások találhatóak. A verseny során alkalmazott BoP (Balance of Performance) segít a teljesítmények kiegyenlítésében, így a 24 résztvevő között olyan neves márkák képviseltetik magukat, mint az Aston Martin, Chevrolet, Ferrari, BMW, McLaren, Mercedes, Ford, Lexus és Porsche.

Ahhoz, hogy valaki a Le Mans-i versenypályán a pilóta szerepét betölthesse, elengedhetetlen, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetségtől egy hivatalos licenszet szerezzen. Ez a licensz lehet platina, arany, ezüst vagy bronz kategóriájú. Nyilvánvaló, hogy minél eredményesebben szerepel egy versenyző, annál magasabb rangot érhet el. A bronzlicensz megszerzése a legkevesebb kihívást jelent, de azért ennek ellenére nem könnyű feladat; leggyakrabban a tapasztalt és tehetős idősebb pilóták birtokolják ezt a fokozatot.

A Hypercartot kizárólag tapasztalt versenyzők irányíthatják, hiszen ehhez minimum arany jogosítvány szükséges. Az LMGTE autók pilótái között minden hármasban megtalálható egy bronzlicenszes versenyző, ami miatt gyakran heves versengés bontakozik ki a legtehetségesebb, még szintet nem lépő bronzpilótákért az átigazolások során.

A 24 órás versenyt 186 pilóta szeretné teljesíteni, autónként három-három. Jó néhány ismerős arcot az is talál köztük, aki nem követi az endurance-versenyeket. Csak korábbi Forma-1-es pilótából 19 van (pl. Jenson Button, Mick Schumacher, Kevin Magnussen, Robert Kubica), közülük pedig öten már meg is ízlelhették a pezsgőt a 24. óra után, a dobogó legtetején (Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Kobajasi Kamui, Antonio Giovinazzi, André Lotterer).

A mezőnyben természetesen számos izgalmas húzónevet találunk, akikért érdemes szorítani. Ott van például a MotoGP ikonikus alakja, Valentino Rossi, aki már régóta a motorsport szentélyének része. Nem feledkezhetünk meg a magyar gyökerekkel rendelkező Ferdinand Habsburgról sem, aki a történelem és a versenyzés izgalmas kereszteződésében mozog. Emellett figyelmünket a dinamikus Iron Dames-csapatra is érdemes irányítani, ahol három tehetséges nő, Sarah Bovy, Rahel Frey és Célia Martin, közösen irányít egy GT3-as Porsche-t, bizonyítva, hogy a női versenyzők is meghatározó szereplői lehetnek a motorsport világának.

Related posts