A Loupe elindít egy különleges petíciót, amely a köztéri politikai plakátok ellen lép fel.

A Loupe Színházi Társulás négy alapítója - Horváth János Antal rendező, valamint Lovas Rozi, Lengyel Tamás és Molnár Áron színészek - egy Facebook-videó keretében hirdették meg "Levegőt!" című petíciójukat. Ezzel a kezdeményezéssel a közterületeken elhelyezett politikai plakátok eltávolítását sürgetik. A művészek véleménye szerint az utcák tele vannak "manipulatív, provokatív üzenetekkel", amelyek "családokat választanak szét". A petíció célja, hogy 200 ezer aláírást gyűjtsenek össze, és aktuális jelentőséget ad neki, hogy a Meta és a Google is betiltotta politikai hirdetéseit az EU területén.
A Loupe Színházi Társulás négy alapító tagja - Horváth János Antal rendező-forgatókönyvíró, valamint Lovas Rozi, Lengyel Tamás és Molnár Áron színészek - egy Facebook-videó keretében osztotta meg, hogy petíciót indítanak. A felvételen kifejtették, hogy az utcák tele vannak manipulatív és hergelő üzenetekkel, amelyek "családokat választanak szét és barátságokat tesznek tönkre". Céljuk az, hogy a közterületek megtisztuljanak az ilyen jellegű üzenetektől, és ezzel hozzájáruljanak a közösségi harmónia helyreállításához.
A videóban bemutattak néhány olyan kommentet is, amelyekben a nézők kifejezték elégedetlenségüket amiatt, hogy korábbi kedvenc színészeik politizálásra adták a fejüket. A művészek erre reagálva hangsúlyozták, hogy a munkájuk révén aktívan részt vesznek a közélet alakulásában, és úgy érzik, hogy "kutya kötelességük" felszólalni a fontos ügyekben.
A "Levegőt!" elnevezésű kezdeményezés négy alapvető követelést fogalmaz meg:
A kezdeményezők véleménye szerint "az utcák, a buszmegállók és az online platformok mind tele vannak provokatív, manipulációra épülő üzenetekkel, amelyek nem csupán a közbeszéd minőségét rontják, hanem családokat szaggatnak szét és barátságokat rombolnak le."
A petíció lényege tehát a következő:
A város nem lehet politikai hirdetések terepe. Elég volt a közterek zsúfolásából! Ideje, hogy a városi táj újra a közösségünké legyen, és ne a kampányok reklámfelülete.
A petíció szövege rámutat arra, hogy a "tartós uszítás, politikai célú démonizálás és kollektív félelemkeltés" elidegeníti az embereket egymástól, megszünteti az empátiát, és lehetetlenné teszi a valódi párbeszédet.
A szervezők hangsúlyozzák, hogy a jelenlegi kommunikációs szint "maradandó kulturális károkat okoz".
A petíció különös hangsúlyt fektet arra, hogy "nem fogadják el, hogy gyermekeink a gyűlölet és a "mi és ők" logikája mentén nőjenek fel". A szervezők szerint a jelenlegi helyzet miatt "a társadalom beszűkül és alkalmatlan lesz az együttműködésre, a szolidaritásra és egy közös, fejlődő jövő építésére".
A Loupe Színházi Társulás által indított petícióban a szervezők 200 ezer aláírás összegyűjtését tűzték ki célul. Az aláírók "élhető országot szeretnének, ahol az emberek szabadon, félelem nélkül gondolkodhatnak, vitázhatnak és élhetnek együtt".
A Loupe kezdeményezését megelőzően a Meta márciusban bejelentette, hogy októbertől kezdődően felfüggeszti a politikai, választási, valamint társadalmi témákkal foglalkozó hirdetéseket a Facebookon és az Instagramon az Európai Unió területén. E döntés mögött az a szándék rejlik, hogy a vállalat nem kívánja vállalni az unió új, a politikai hirdetések átláthatóságát előíró szabályozásának betartását.
A Google már tavaly novemberben hasonló lépést tett. Blogbejegyzésükben azt írták, hogy az EU politikai reklámok átláthatóságáról készülő rendelete (TTPA) "olyan tágan határozza meg a politikai reklám fogalmát, hogy azokat nehéz lenne megbízhatóan azonosítani". A Google ezért a rendelet 2025 októberi hatálybalépése előtt leállította a politikai hirdetések közzétételét az EU-ban.