A budaörsi okos-autópálya a világ élvonalában áll, hiszen minden járműről részletes információkat szolgáltat. Az Alternatív Energia keretein belül ez a fejlesztés új dimenziókat nyit meg a közlekedésben, lehetővé téve a valós idejű adatok feldolgozását és

Fedezd fel a budaörsi okosautópályát, amely több szempontból is élen jár a világon! Szalay Zsolt, a BME Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője egy sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: "Minden autóról mindent tudunk." Ez a megközelítés tökéletesen tükrözi a BME és a Magyar Közút közös munkáját az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretein belül kifejlesztett innovatív autópályaszakaszon. A rendszer már hónapok óta működik, és a bme.hu oldalán már korábban is beszámoltunk róla, most pedig a média képviselőinek is bemutatták az egyedülálló technológiát. Az M1-M7 autópálya 800 méter hosszú budaörsi szakaszán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását. Az így összegyűjtött adatokból egy szuperszámítógép valós időben készít virtuális másolatot az útszakaszról – ezt a lenyűgöző technológiát digitális ikerként ismerjük. A rendezvényt Charaf Hassan, a BME rektora nyitotta meg, hangsúlyozva, hogy a fejlesztés jól mutatja, hogy a Műegyetem és az ipar együttműködésének eredményeként Magyarország képes élenjáró technológiák létrehozására. "Nem csupán a polcnak, hanem az iparnak dolgozunk, és a fenntartóváltásunk egyik fő célja is az, hogy közelebb kerüljünk a gazdasági szereplőkhöz" – tette hozzá. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára is kifejezte lelkesedését: "Az útépítés ma már nem csupán aszfaltozást jelent, hanem olyan okoseszközök integrálását is, amelyek jelentősen megkönnyítik az üzemeltetést. Ha szabadjára engedjük a képzeletünket, óriási lehetőségeket láthatunk ebben a fejlesztésben." Az okosautópálya tehát nem csupán technológiai újítás, hanem a jövő közlekedési infrastruktúrájának ígérete is.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. "Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le." Megemlítette, hogy a "vision zero", azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
A tanszékvezető részletesen kifejtette, miért tekinthető a fejlesztés világszinten is kiemelkedőnek, annak ellenére, hogy Kína már több mint 1000 kilométernyi okosutat épített. Három szempontból is páratlan: egyrészt sehol máshol nem található ehhez hasonló szenzoros rendszer, másrészt a saját fejlesztésű adatelemző detektorok révén egyedi módon értelmezik az információkat, harmadrészt pedig az algoritmusok rendkívül gyorsan, mindössze 70 milliszekundum alatt futnak, ami lehetővé teszi a valós idejű adatfeldolgozást. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobilalkalmazásban vagy akár VR-szemüvegen keresztül. Amennyiben sikerül finanszírozást biztosítani a rendszer további fejlesztésére, létrehozható egy olyan autópálya, ahol a közlekedők sokkal szélesebb spektrumot láthatnak, mint amit a saját járművük érzékelni tud. Ráadásul a vezetéstámogató rendszerekkel nem rendelkező autók is "okosíthatók", ezzel növelve a közlekedés biztonságát.
Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem