Amikor minden a helyén van – Kia EV3 teszt Az autóipar folyamatosan fejlődik, és a Kia EV3 bemutatkozása újabb mérföldkő a fenntartható közlekedés világában. A teszt során nemcsak a jármű technikai jellemzőit, hanem a vezetési élményt és a kényelmet is a
"Nem tagadom, sírtam, de itt a legkeményebb férfi is sír" - 80 millióért szabadult a börtönből a volt rendőrségi szóvivő
Az ember csak akkor értékeli ezeket a dolgokat, amikor megtapasztalja az ellenkezőjét. A diszharmóniákat, az össze nem passzoló ízeket, vagy egy lehetetlen helyre tett kapcsolót, egy összefércelt belteret. A Kia EV3 viszont olyan autó, amiben azonnal otthon érzi magát az ember és minden magától értetődőnek tűnik benne.
Kívülről nézve akadt olyan, aki azt mondta rá, hogy olyan, mint egy robot. Aki ennél jobban ért az autókhoz, az inkább az EV9 vonalait fedezi fel rajta, ami egyáltalán nem véletlen, hiszen annak szinte szakasztott mása, csak kisebb: egész pontosan 4300 milliméter hosszú, ami épp elég nagy ahhoz, hogy elég sok hely jusson odabent mindenkinek és pont jó arra, hogy a városban is lehessen vele parkolni. A tesztautó 19-es felnijei - az alapváltozathoz 17-esek járnak - tipikusan villanyautósok, látni rajtuk, hogy a légellenállás csökkentése a feladatuk, de nem néznek ki rosszul, illenek az autó futurisztikus karakteréhez. Mint ahogy az első fényszórók is, amik igazából már csak vízszintes és függőleges csíkok, ezt a formatervet a hátsó lámpák is követik. Az egész autó visszahoz valamit a Kia Soulból, ami itthon sosem volt igazán sikermodell - ki tudja, talán mostanra beérett a dobozforma.
Meg merem kockáztatni, hogy csak úgy önmagában az utastér nem is nagy durranás. Van benne jó nagy kijelző a vezető előtt, ami három képernyőt foglal magában: egy 12,3 colos a vezetőnek és a műszereknek, aztán egy kisebb 5,3 colos, ami a klímapanel kijelzője, majd megint egy 12,3-as a multimédiának. A közrefogott kis képernyőt sajnos a kormány eléggé kitakarja és bár innen is lehetne kezelni a hűtő-fűtő funkciókat, az ember inkább a fizikai gombokkal teszi meg ezt: kényelmesebbek is és jobban is látszanak. A kormányra is jó sok gomb jutott, nem kell érintőképernyőt bogarászni a hangerő állításához, vagy a tempomat bekapcsolásához, ami jó dolog. A legelső azonban, ami mindenkinek szemet szúr, a könyöklő és az azon elhelyezett gombok.
A könyöklő anyagának első látásra is feltűnő, hogy nem a megszokott, hagyományos alapanyagokból készült. Nem is téved az, aki ezt észreveszi, hiszen újrahasznosított anyagokból alakították ki, amelyekből ebben az autóban bőven található. Többek között a tenger mélyéről kihalászott hálókat és műanyag hulladékokat hasznosították újra, így a szokásos villanyautós környezetvédelmi törekvésen túl valami igazán különlegeset is hozzátettek a bolygó védelméhez. Tapintásra a felület izgalmas, kicsit érdes, de egyáltalán nem zavaró. Eleinte attól tartottam, hogy véletlenül megnyomok majd valamilyen kapcsolót az itt elhelyezett felületek közül, de szerencsére ez soha nem történt meg.
Az autót a kormány mögött lógó karon lévő gomb segítségével keltjük életre, itt lehet választani az előre- és hátramenet közül is a kar végének eltekerésével - ez a tudás jól jöhet azoknak akik még nem ismerik a Kia EV-ket, különben csak nagyon sokára találnák meg. A pedál lenyomásával nagyon kellemesen, és ami még feltűnőbb, elképesztő csöndben kezd el gyorsulni az autó. Még villanyautós viszonylatban is nagy szám a hangszigetelés és hogy mennyire jól össze van rakva, semmilyen nesz nem hallható, a futómű zaja sem szűrődik be igazán. Így van ez akkor is, amikor úthibákon hajtunk keresztül. Noha a 19-es kerekek elvileg már elég nagyok ahhoz, hogy keménynek érezzük a rugózást, mégis a vártnál körülbelül tizenhétszer kulturáltabban és finomabban gurul az autó. A kormányzás kissé steril, de ez illik a karakterhez, egy ilyen kis cipősdoboztól senki nem várja el, hogy élőben tudósítsa a vezetőt minden ívről és kanyarról. A nyugodtan, kellemesen közlekedő kényelmes sofőrök autója ez, amiben még nyugodtabbá válnak. Az ülések ugyanerről szólnak, kifejezetten kellemes eltölteni az időt bennük, még a nagyvárosi dugók sem húzzák fel az embert. Egyébként - bár ezt forgalomban nem ildomos megvillantani - egyetlen gombnyomásra hátra is lehet dönteni afféle pihenőállásba, ha valakinek ahhoz van kedve. A második sorban az autó méretéhez képest bődületes lábtér fogadja az utasokat és valahogyan még azt is megoldották, hogy egy átlagos csomagtér is maradjon a hátsó pad mögött.
A Kia EV3 kétféle akkumulátorral érkezik, amelyek közül a kisebbik 58,4 kWh, míg a nagyobbik 81,4 kWh kapacitású. Az utóbbi modell lenyűgöző, 500 km feletti hatótávot kínál, ami valódi előnyt jelenthet a hosszabb utazások során. A Kia gondoskodott arról is, hogy az autó mindig tájékoztassa a vezetőt a megtehető távokról, így aki kételkedik az ígéretekben, az sem fog meglepetésként érni a hatótáv. A kisebb akkumulátorral szerelt változat sem marad el a teljesítmény tekintetében: a WLTP-szabvány szerint akár 436 kilométert is elérhetünk vele. Mindkét verzió 204 lóerős teljesítménnyel és 288 Nm nyomatékkal rendelkezik, ami dinamikus vezetési élményt biztosít. Töltési teljesítménye váltakozó áramon 7 és 11 kW között változik, míg a DC gyorstöltés maximuma 128 kW, amellyel mindössze 30 perc alatt 10-ről 80 százalékra tölthetjük az akkumulátort.
A Kia EV3 ára talán éppen a fájdalomküszöb határvonalán helyezkedik el, noha kétségtelenül nem a legolcsóbb választás. Ugyanakkor az autó egy jelentős technológiai tudással bír, és a vezetési élmény is rendkívül kellemes, mindez 16 599 000 forintért - ez a long range verzió ára. Ezzel az autóval már viszonylag hosszú utakat tehetünk meg anélkül, hogy meg kellene állnunk tölteni. Ha mégis szükség van egy kis töltésre, akkor fél órás várakozást igazán el lehet viselni egy hátradöntött ülésben.