Eurostat adatai alapján Magyarországon az utazóközönség száma a vasúton az elmúlt évben drámai mértékben megnövekedett.
A brüsszeli közlemény alapján a tavalyi év során rögzített 443 milliárd utaskilométer rekordot döntött, mivel ez a legmagasabb érték, amit a 2004 óta tartó adatgyűjtés során valaha is regisztráltak.
A legfrissebb adatok szerint a vasúti közlekedés terén Németország kiemelkedő teljesítményt nyújtott, hiszen itt 2,9 milliárd utast szállítottak, ezzel messze megelőzve Franciaországot, ahol 1,3 milliárd, valamint Olaszországot, ahol 843 millió utas utazott. A statisztikák szerint a legkevesebb utas, mindössze 5 millió, Litvániában használta a vasúti szolgáltatásokat, ezt követi Észtország 8 millióval, valamint Görögország 14 millióval.
A 2023-as évhez viszonyítva Magyarországon a szállított utasok száma a legnagyobb mértékben, 60%-kal emelkedett. Ezzel jelentősen megelőzte Lettországot, ahol a növekedés csupán 13,9%-os volt, valamint Írországot is, ahol 10%-os emelkedést regisztráltak.
2024. március 1-jétől Magyarországon életbe lépett az új tarifarendszer, amely magában foglalja a kedvező áron elérhető országbérletet és a vármegyebérleteket. A tarifák átalakulása valószínűleg jelentős hatással volt a bérletek iránti kereslet növekedésére.
Ezzel szemben a vasúton szállított utasok számában Románia 4,9 százalékos, Bulgária pedig 3,1 százalékos csökkenésről számolt be.
Az Eurostat legfrissebb jelentése alapján 2024-ben a vasúti árufuvarozás volumene 0,8 százalékkal csökkent, elérve a 375 milliárd tonnakilométert (tkm). Ez a szám az előző évi, 2023-as 378 milliárd tonnakilométeres teljesítményhez képest mutat visszaesést.
A legtöbb árut Németországban szállították vasúton (126,3 milliárd tonnakilométer), megelőzve Lengyelországot (56,7 milliárd tonnakilométer) és Franciaországot (32,2 milliárd tonnakilométer). A skála másik végén Írország, Luxemburg, Görögország és Észtország áll, amely országok 2024-ben kevesebb mint egymilliárd tonnakilométert regisztráltak.
Az Európai Unió vasúti szállítmányainak legjelentősebb árucsoportjai közé tartoznak a fémércek, amelyek a teljes szállítási volumen 12,2%-át teszik ki. Ezt követik a koksz és a finomított kőolajtermékek, amelyek aránya 10,1%-ra rúg. Emellett a fémalapanyagok és az előállított fémtermékek is jelentős részesedéssel bírnak, hiszen ezek a szállítmányok a vasúti áruforgalom 8,9%-át képviselik - derült ki az uniós statisztikai hivatal legfrissebb tájékoztatásából.




