Az Adventi időszakban a feltámadás előtti napokban az európai outlet centerek zsúfolásig megtelnek vásárlókkal.


A beruházók elindíthatnak néhány új projektet, az üzemeltetők között nagy mozgásokat látni.

A karácsonyi időszak színes forgataga már javában zajlik Európa-szerte, és az outlet központokban is egyre többen fedezik fel a márkás termékek kínálatát. Az üzletekben a belvárosi árakhoz képest gyakran 30-40 százalékkal olcsóbban lehet vásárolni a divatos ruházatból, sőt, néha még ennél is jelentősebb kedvezményekkel találkozhatunk.

Az üzemeltetők és a beruházók helyzete idén végre kedvezőbb fordulatot vehetett, hiszen úgy tűnik, hogy a vásárlók ismét visszatérnek. Ez a visszatérés azonban nem volt zökkenőmentes, hiszen a Covid-járvány következményeit csak két évnyi nehézség után sikerült magunk mögött hagyni. Az utóbbi időszakban számos központot kénytelenek voltak bezárni Európa-szerte, ami jelentős, több tízezer négyzetméternyi eladótér csökkenését eredményezte. Nem meglepő, hogy sok üzemeltető küzdött a megemelkedett energiaköltségek fedezésével, míg a beruházók is szembesültek azzal, hogy a kivitelezési és projektfinanszírozási költségek az egekbe szöktek.

Elég csupán Parndorfba látogatni, hogy észrevegyük, hogy bár a hely korábbi, 5-6 évvel ezelőtti pezsgését nem éri el, a parkolók hétköznap is meglehetősen zsúfoltak, hétvégén pedig kifejezetten telítettek. Az üzemeltetők valószínűleg több kedvezményt kínálnak a bérlő cégeknek, mint korábban, hogy megakadályozzák áruházaik bezárását. Például hosszabb ingyenes parkolási időszakokat biztosítanak, vagy részt vesznek a belső terek kialakításában. Emellett megjelentek az olcsóságra vadászók is, akik örömmel tapasztalják, hogy a járvány utáni inflációt úgy ellensúlyozhatják, hogy leértékelt, de márkás divatcikkeket vásárolnak.

A német Ecostra piackutató vállalat friss elemzése alapján úgy tűnik, hogy új tendenciák kezdenek kialakulni ezen a piacon. Számos új központ terveit újra elővették, és több vezető ország üzemeltetői optimistán várják, hogy 2025-ben még kedvezőbb forgalmat könyvelhetnek el, mint az idei évben. (A 2024-es év összesített adatai még nem állnak rendelkezésre.)

Földünk ezen szegletében jelenleg 198 központ működik, ami 0,5 százalékkal több, mint 2023 őszén. A teljes eladótér területe 3,3 millió négyzetmétert tesz ki, amely 7,6 százalékkal magasabb a tavalyi őszi adatoknál. Az utóbbi 10-12 hónapban figyelemre méltó esemény történt: megnyílt a Párizs közelében található Douains településen, a Le Havre felé vezető autópálya mellett elhelyezkedő Designer Outlet Paris-Giverny.

A német vállalat elemzői egy másik érdekes példát is felvetettek: a 2010 óta működő bolgár Sofia Outlet Center gyakorlatilag elvesztette vonzerejét, hiszen a nagyobb márkák eltűntek, és a kisebb boltok közül is csupán néhány maradt életben. Ennek következtében a statisztikai adatokból ki is vették ezt az ingatlant. Ugyanakkor megjegyezték, hogy a főváros keleti szegletében már javában folynak az előkészületek egy új projekthez, amely Sofia Outlet Village néven fog futni. Ezt a projektet egy már létező, sikeres kereskedelmi park keretein belül valósítják meg. A tervezett új létesítmény sokkal professzionálisabb piaci megközelítést ígér, és már most jelentős érdeklődés mutatkozik a nemzetközi márkák részéről.

"A bulgáriai eset jól mutatja, hogy nem minden outlet központ van automatikusan sikerre ítélve. Alapos helyszínkiválasztás, modern design, jól eltalált bérlői mix és persze profi bérbeadási csapat kell hozzá. Mindegy, hogy a telített nyugat-európai, vagy az ilyen központokból sokkal kevésbé ellátott kelet-európai országokról van szó" - érvelt Joachim Will, a piackutató cég vezérigazgatója.

A profi üzemeltetést a befektetők is értékelik. Idén történt, hogy a francia Frey Group SA ingatlanfejlesztő és befektető társaság felvásárolta a magyarországi központokat is üzemeltető osztrák Retail Outlet Shopping (ROS) céget. Ezzel fontos szereplők lettek a német, a belga, a portugál, a spanyol, a lengyel, a horvát és a magyar piacon. A franciák már jó ideje fontolgatták, hogy belépnek erre a piacra, előzőleg megvették a Malmö Designer Village nevű épülő svéd központot a brit Rioja Estates-től. A 18 ezer négyzetméteres központot várhatóan 2026-ban adják át, már elkelt a bérterület mintegy 40 százaléka.

A legjelentősebb tranzakció egy másik üzletkötés volt: Bernard Arnault, a francia milliárdos és az LVMH luxus divatbirodalom vezetője, nyáron 1,7 milliárd euróért lépett be a Value Retail Centres (VRC) nevű outletüzemeltető cégbe, az amerikai L Catterton befektetési alap segítségével. Arnault a brit Hammersons plc részesedését vásárolta meg, és az adásvétel bejelentését követően ambiciózus beruházásokról beszélt. Bár a brit vállalat kezdetben vonakodott megválni a portfóliójának gyöngyszemének számító VRC-től, bizonyos klasszikus bevásárlóközpontjaik refinanszírozásához elengedhetetlen volt a friss tőke bevonása.

Más piacelemzők észrevették, hogy bizonyos kevésbé sikeres üzemeltetők egy új, hibrid megközelítést alkalmaznak a kereskedelmi parkokban. Egy nagyobb park keretein belül a gyengébb paraméterekkel rendelkező bérterületeken outlet üzleteket hoznak létre, de nem a megszokott módon, hogy csak simán kiteszik az "outlet" feliratot a bejárat fölé. Itt valódi, neves márkák kifutó termékeit kínálják jelentős árengedménnyel. Ez a megoldás nem igényel komoly építkezéseket, így kisebb tőkével is könnyedén felújíthatók a meglévő helyiségek. Az ingatlan tulajdonosai pedig örömmel fogadják ezt a változást, hiszen ezzel nő a kihasználtság. Ezt a stratégiát alkalmazták például a lengyel Factory Krakow/Futura Parkban, a francia Bordeau Village-ben, illetve a szardíniai La Corte del Sole/Sardinia Outletben is.

Related posts