Ha az első két rész elnyerte a tetszésedet, akkor biztosan imádni fogod a Mafia: The Old Country-t is!

Bő húsz évvel az első Mafia-játék debütálását követően idén nyáron megérkezett a gengszterekre fókuszáló széria negyedik része, amely a 2. és 3. epizóddal ellentétben nem előre, hanem visszafelé halad az időben. A Mafia: The Old Country két és fél évtizeddel a repít az első rész eseményei elé, a huszadik század legelejére, az olasz maffia óhazájának számító Szicíliába. A Hangar 13 fejlesztése viszont nem csak ilyen szempontból old school, hiszen (ismét) egy olyan videójátékot kapunk, ami 95 százalékban a történetre koncentrál, minimális lehetőséget biztosítva a fő csapásirány elhagyására.
Idén ünnepeljük a Mafia III megjelenésének 9. évfordulóját, amely merész lépést tett az első két rész lineáris struktúrájával szemben. A játék egy hatalmas, szabadon felfedezhető nyílt világot teremtett, ahol a fő történetszál mellett tíz kerület feletti hatalomátvétel várta a játékosokat New Bordeaux városában. A területek megszerzése mellett a döntés is a mi kezünkben volt, hogy kire bízzuk az általunk meghódított városrészek irányítását. Bár a koncepció ígéretesnek tűnt, a végső eredmény sajnos repetitív lett, és hiányzott belőle a valódi kihívás; a játék legélvezetesebb eleme a történet volt, amely, bár klisékkel dolgozott, mégis képes volt magával ragadni a játékosokat. A Mafia III fogadtatása vegyes érzelmeket váltott ki, de anyagilag sikeresnek bizonyult, ami azonnali impulzust adott a trilógia újrakiadásának. 2024 nyarán a 2K Games bejelentette, hogy érkezik a negyedik rész, a Mafia: The Old Country, amely nem folytatásként, hanem előzménysorozatként fog bemutatkozni.
A Mafia-játékok világában mindig is jelen volt a kapcsolat és a visszatérő karakterek szövevénye, de minden egyes epizód új főszereplőt hozott elénk, akinek feladata volt megmászni a szervezett bűnözés hierarchiáját. Az első részben a fiktív Lost Heaven városában kalandozhattunk a 30-as években, a szesztilalom sötét időszakában. Ezt követően a II. világháború utáni időszakban merülhettünk el Empire Bay zűrzavaros világában, majd a 60-as évek zenei és társadalmi forradalmának középpontjába, New Bordeaux-ba vezetett az utunk.
Bár a fejlesztők választhatták volna, hogy a negyedik részben a GTA: Vice City hangulatát megidézve a drogtól fűtött 80-as évekbe kalauzolnak minket, helyette egy merész döntést hoztak, és a 20. század elejére, Szicíliába repítenek vissza, ahol az olasz maffia gyökerei rejlenek. A koncepció viszont továbbra is megőrzi az előző részek esszenciáját: ismét egy névtelen senkiként lépünk be a gengszterek világába, hogy egy klasszikus felemelkedéstörténet keretein belül tapasztaljuk meg, milyen súlyos következményekkel jár a bűn útjára lépni.
A Mafia: The Old Country ugyanakkor nemcsak a történet szempontjából tér vissza az alapokhoz, de a játékmenetet illetően is, hiszen egy abszolút történetorientált programot kapunk, ahol csak nagyon ritkán adott a lehetőség letérni a fejlesztők által kijelölt útról.
A technikai keretek terén sem történt lényeges változás: ismét egy külső nézetes akciójáték vár ránk, ahol a főszereplőt a válla fölött irányíthatjuk. Az Unreal Engine 5 által megálmodott lélegzetelállító látványvilágban gyönyörködhetünk, míg az irányítás a Mafia III-ban már megismert rendszerre épít, de most némileg továbbfejlesztett lopakodási lehetőségekkel és egy teljesen új késpárbaj mechanikával gazdagodott.