Friss arculatot kapott a Hungaroring! Az ikonikus versenypálya megújult külsővel várja a látogatókat, hogy egy felejthetetlen élményben részesüljenek. Az új dizájn nemcsak esztétikai szempontból vonzó, hanem a funkcionális elemek is modernizálódtak, így a

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója határozottan érzi, hogy mostantól új fejezet kezdődik Magyarország legfontosabb autóverseny-pályáján. "Az elkövetkező időszakban fel kell nőnünk a kihívásokhoz. Eddig, amikor végig sétáltam a paddock mellett, egy elavult, 1985-ben, szocialista nagyvállalatok által összehozott építményt láttam. Hatalmas küzdelem árán sikerült fenntartani a csapatok működését itt. Mindenki emlékezhet az áramkimaradásokra, a beázásokra, sőt, arra az esetre is, amikor a Ferrarira víz folyt. Említhetném a számtalan más problémát is. Most azonban jelentős előrelépés vár ránk, és egy teljesen új szintre lépünk. A világnak ezután csak annyit kell tudnia, hogy Mogyoródon remek Formula 1-es versenyek várják őket, fergeteges hangulattal és telt házzal. Másra nem is számítunk" - fogalmazott.
A helyszín több szempontból kuriózum. Egyrészt itt rendezték az első viadalt a vasfüggöny mögött, másrészt az idők során rábiggyesztették a pályára a klasszikus jelzőt. Tehát a tradicionális pályák között emlegetik, és idén már a negyvenedik alkalommal vendégeskedik rajta az F1 mezőnye. Valljuk be, megdolgoztak érte a csapatok, a sportág elhivatott hazai szereplői, nekik köszönhetően a Hungaroring a monzai pálya után a második leghosszabb ideje szerepel a versenynaptárban megszakítás nélkül. Rekordidő, nyolc hónap alatt született meg a pálya, így indulhatott útjára hazánkban is a száguldó cirkusz 1986. augusztus 10-én.
"Készülünk a Hungaroring jövőre esedékes negyvenéves fennállására. Többek között megállapodtunk az állami pénzverdével egy jubileumi érmesorozatról. Persze addig még bőven van teendő - említi az elnök-vezérigazgató. - Sokan kérték, ezért a 4-es kanyar Nigel Mansell nevét viseli majd. Felvettük vele a kapcsolatot, el fogja küldeni a kézlenyomatát."
A brit versenyző szívéhez különösen közel állt Magyarország, hiszen minden évben itt ünnepelte a születésnapját. Csakhogy az emlékezetes 1987-es futam képes volt beárnyékolni az ünneplését. Öt körrel a cél előtt történt a tragédia: az autójáról lepottyant a jobb hátsó kerék főanyja, és ő kénytelen volt a szalagkorlát mögül szemlélni, ahogy csapattársa, a brazil Nelson Piquet diadalmaskodik a versenyben, ezzel növelve előnyét a bajnoki tabella élén. Ezt a futamot azért is sokan emlékezetesnek tartják, mert ekkor debütált a magyar szponzor egy Forma-1-es autó közelében: Piquet Williamsét a Skála felirata díszítette. A születésnapi meglepetésből Nigel Mansell sem maradt ki; ő ugyan nem támogatói logót, hanem egy lovat kapott, akit szintén Skálának neveztek el.
Emlékezetes esemény Mogyoródról az is, hogy itt tűnt el Damon Hill. Michael Schumacher négy, a csúcstartó Lewis Hamilton pedig nyolc futamgyőzelmet aratott a pályán.
Első magyarként Kesjár Csaba tette próbára a Hungaroringet Formula 1-es autó volánja mögött, még a tragikus balesete előtt, 1987-ben, amikor a Zakspeed csapat járművét tesztelte. Ezt követően, 2003-ban Baumgartner Zsolt is itt debütált az F1-es versenyek világában, amikor egy Jordannal állt rajthoz. A Ralph Firman által okozott baleset nyújtotta számára a várva várt lehetőséget. A következő évben pedig már egy teljes szezont teljesített a Minardinál.
A létesítmény hatalmas, 125 hektáros területén jelenleg is zajlanak a munkálatok. A közműhálózat modernizálása mellett a legfigyelemreméltóbb fejlesztés az új főépület és a fedett főlelátó lesz, amely 8000 fő befogadására lesz alkalmas. A kivitelezők sikeresen felgyorsították a munkálatokat, így az idei nagydíjra több száz extra ülőhelyet tudnak értékesíteni az előteljesítés eredményeként. "Óriási lelkesedéssel, heti hat napon, hosszított műszakokban dolgoznak, ennek köszönhetően a paddocképület második emelete közel a befejezéshez érkezik nyárra" - nyilatkozták a projekt vezetői. Ráadásul jó hír, hogy a pálya vonalának újraaszfaltozása, amely legutóbb 2016-ban volt esedékes, elmarad, mivel geotextilt és zúzalékot helyeztek el a munkálatok előtt, így a pálya állapota megmarad.
Az eredetileg 4014 méteres pálya hossza néhány év elteltével 3975 méterre csökkent, majd egy újabb átépítés nyomán 2003-ban 4381 méterre nőtt, azóta változatlan. A pilóták szerint poros, ám rendkívül technikás a sok kanyar miatt. A modern, uniformizált pályák között a Hungaroring a hagyományt képviseli, most mégis új köntöst kap. Gyulay ezt a legkevésbé sem bánja, mert ahogy mondja, legutóbb még az ausztrál kollégákat is idehozták, hogy megmutassák nekik: ilyen minőségben is fel lehet újítani egy F1-es versenypályát. Szerinte annál is nagyobb ugrás lesz a létesítmény színvonalában, mint amikor az egykori Népstadionból Puskás Aréna lett.
"Magyarország legnagyobb rendezvényközpontja lehetünk; piaci alapon működő, versenyképes, a saját lábán álló cég szeretnénk maradni. Mi a Formula 1-es futamok szervezéséhez értünk, az autó-motor sportban vagyunk otthon. Van egy profi csapatunk, amely bármit el tud végezni költséghatékonyan. Az, hogy építkezni kellett, hatalmas változást hozott az életünkben" - teszi hozzá.
Nem titok, hogy az állam 80 milliárd forintot biztosít a felújításra, azonban a verseny előkészítéséért, lebonyolításáért és az utómunkálatokért már a zrt.-nek kell gondoskodnia a szükséges forrásokról. Gyulay Zsolt, az elnök-vezérigazgató, hangsúlyozza, hogy Budapest még messze nem használta ki a mogyoródi pályában rejlő potenciált, és sürgős fejlődésre szorul ezen a téren, hiszen más országokban az F1-nek sokkal nagyobb a marketingértéke. "Bizonyítani tudjuk, hogy ez nem csupán költséget jelent, hanem jövedelmet is hoz. Eddig a jegyeladásokból tartottuk fenn a létesítményt, és a befolyt összegből szerveztük meg a versenyt, amely rendszerint háromszázezer látogatót vonzott egy hétvégére" - fejtette ki. Tudatában vannak annak, hogy az új infrastruktúra miatt a kiadások növekedni fognak, ezért elengedhetetlen a bevételek növelése.
A versenynaptárban évtizedek óta kiemelkedő pozíciót elfoglaló magyar nagydíj 2032-ig érvényes szerződéssel rendelkezik. Az idei verseny augusztus 1. és 3. között kerül megrendezésre.