Új fejezet kezdődik a jogosítványok világában: az Európai Parlament jóváhagyta a reformokat!
Az Európai Parlament kedden jóváhagyta a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok átfogó módosítását.
A módosítások fő célja, hogy növeljék a közlekedésbiztonságot és csökkentsék a balesetek számát, amelyek évente közel húszezer emberéletet követelnek Európában. Az új irányelv szigorúbb képzési követelményeket ír elő, különösen a holttér-kezelés, a vezetést segítő rendszerek, valamint az ajtók biztonságos kinyitása és a mobiltelefon-használat veszélyei terén.
"A jövő autóvezetőinek nem csupán a kormányt kell irányítaniuk, hanem a felelősség súlyát is meg kell tanulniuk kezelni" - emelte ki egy EP-képviselő a döntés után.
Az új szabályozás egyik legnagyobb újdonsága, hogy az újonnan jogosítványt szerzők számára kétéves próbaidőt vezetnek be. Ez idő alatt a kezdő sofőrök szigorúbb szankciókra számíthatnak, ha megszegik a közlekedési szabályokat, különösen ittas vezetés vagy biztonsági öv használatának elmulasztása esetén.
A "B" kategóriás jogosítvány 17 éves kortól elérhető, azonban a fiatal sofőrök 18 éves korukig kizárólag tapasztalt kísérő felügyelete mellett ülhetnek a volán mögé.
Nem a tilalom, hanem a tanítás az, ami valódi fejlődést hozhat. A biztonságos környezet megteremtése elengedhetetlen ahhoz, hogy a tudás és a tapasztalatok révén növekedhessenek a fiatalok.
„Tedd különlegessé a mondandódat!” – javasolta egy közlekedésbiztonsági szakértő.
Az új irányelv bevezetése egyesíti a jogosítványok érvényességi idejét, amely az autósok és motorosok esetében 15 évre, míg a teherautó- és buszvezetők számára 5 évre korlátozódik. A 65 év feletti sofőrök gyakrabban lesznek kénytelenek orvosi és alkalmassági vizsgálatokon részt venni. Ezek a vizsgálatok a látás és a szív- és érrendszeri állapot mellett kiterjednek más egészségügyi szempontokra is. Emellett az uniós tagállamok lehetőséget kapnak arra, hogy önértékelő kérdőíveket fogadjanak el a személyes ellenőrzések helyett, ezzel is megkönnyítve a folyamatot.




