Kína: Az elektromos buszok birodalma Kína nem csupán a világ legnépesebb országa, hanem az elektromos buszok fejlesztésének és gyártásának éllovasa is. Az ország innovatív megoldásokkal és hatalmas beruházásokkal lép előre a fenntartható közlekedés terén


Az elektromos buszok népszerűsége folyamatosan növekszik az európai közlekedési rendszerekben, azonban a helyi gyártók gyakran nem tudják maradéktalanul kielégíteni a keresletet. Ennek következtében a kínai elektromos buszok egyre nagyobb részesedést nyernek a piacon.

Európában egyre inkább elterjedt tendencia figyelhető meg, miszerint a tömegközlekedést igénybe vevő utasok száma folyamatosan növekszik. Ezzel párhuzamosan egyre többen választják a zéró emissziós buszokat, amelyek környezetbarát alternatívát jelentenek. A kínai gyártók elektromos buszai különösen az alacsonyabb árú szegmensekben népszerűek, és már a piac 21 százalékát birtokolják, ahogy azt a McKinsey tanácsadócég legfrissebb elemzése is kiemeli.

A European Green Deal keretein belül a karbonsemlegesség elérése a 2050-es évre kitűzött ambiciózus cél. Az Európai Bizottság törekvése, hogy 2030-ra, a 2019-es szinthez viszonyítva, drámaian, akár 90%-kal csökkentse az új városi buszok emisszióját. Ezután, 2035-re, a teljes kibocsátás megszüntetésére törekszik, ahogy azt a legfrissebb tanulmány is hangsúlyozza.

A McKinsey elemzése alapján 2030-ra a zéróemissziós buszok értékesítésének évente duplázódnia kell, így a jelenlegi 9 ezer darab helyett már 18 ezer buszra lenne szükség. Ezen túlmenően, 2035-re a célkitűzés az évi 22-24 ezer busz eladásának elérése.

"A buszgyártók között a vezető pozícióért folytatott verseny továbbra is éles és dinamikus."

Természetesen, szívesen segítek egyedi szöveget létrehozni. Kérlek, mondd el, hogy milyen típusú elemzésről van szó, és milyen részleteket szeretnél belefoglalni!

Bár a zéróemissziós buszok üdvözlendők a kibocsátási célok elérésének érdekében, áruk akár kétszer olyan magas, mint a belsőégésű motorral szerelt társaiknak, olvasható az elemzésben. Öt európai piac buszbeszerzőit kérdezte meg a McKinsey terveik kapcsán, és 60 százalékuk mondta azt, hogy kínai e-buszt vennének, ha ára legalább 10-20 százalékkal olcsóbb volna az európainál.

2023-ban a legnagyobb gyártó a német MAN volt, azt követte a lengyel Solaris, majd pedig harmadik helyen a kínai Yutong, olvasható a McKinsey elemzésében. A Sustainable Bus gyűjtése azt mutatja, jelentős átrendeződés történt a kínai gyártók javára 2024-ben a 2023-as állapothoz képest, a forgalomba állt buszokat tekintve.

A legnagyobb növekedést a holland VDL produkálta, ugyanakkor alacsony bázisról indulva. Szintén jelentősen emelkedett az olasz Iveco által gyártott buszok forgalomba állítási száma is. A növekedés szempontjából a dobogó harmadik fokát ugyanakkor a kínai Yutong szerezte meg, mint a Sustainable Bus adataiból látható.

A kínai gyártók az elmúlt években több nagyobb buszbeszerzést is elvittek nehézségekkel küzdő európai buszgyártók elől. 2024 nyarán jelentették be, hogy a holland Qbuzz 50, kínai Yutong e-buszt rendelt meg koncessziójának teljesítésére. Eredetileg a célra belga Van Hool e-buszokat vásároltak volna, azonban a Van Hool 2024 áprilisában csődbe ment - írta meg a Sustainable Bus.

2024-ben a svéd Connect Bus bejelentette, hogy a holland Ebusco helyett a kínai BYD-től rendel 47 elektromos buszt, mivel a holland cég szállítási problémákkal küzdött. Az Ebusco helyzete azóta válságosra fordult, és a Sustainable Bus szakportál hírei szerint a csőd szélén áll.

Hazánkban három gyártó kínálatában is szerepelnek elektromos buszok. A kínai BYD komáromi gyárában 2017 óta gyárt elektromos buszokat, írja a Magyarbusz.info. Ikarus márkanév alatt a kínai CRRC-vel együttműködésben is készülnek e-buszok Székesfehérváron az autopro.hu értesülései szerint.

A Kravtex-Kühne csoport által kifejlesztett hazai Electronell busz mostantól a sorozatgyártásra is kész, így hamarosan széles körben elérhetővé válik.

A cég hivatalos weboldalán elérhető.

Budapesten a BKK tervei szerint 2027-ig 70 új elektromos BYD busz fogja színesíteni a városi közlekedést. Érdekesség, hogy ezek a modern járművek nem a fővárosban, hanem a kínai Csingtao városában készülnek, ahonnan majd a fővárosi utakra érkeznek. Ezt a hírt a Magyarbusz.info portálon olvashattuk.

Az Indóház azt írja, mindeközben 160 új trolibusz szállításának lehetőségét nyerte el az Ikarus és a Yutong konzorciuma. A BKK többfordulós közbeszerzésében ez az ajánlat volt a legkedvezőbb ár-érték arányú. Az alapmennyiség lehívása összesen 40 trolibuszt jelent, a gyártási folyamat nagy része Magyarországon valósul meg.

A norvégiai elektromos buszok körüli viták egyre hevesebbé válnak, miután az oslói közlekedésszervező kiberbiztonsági ellenőrzéseket végzett a kínai gyártmányú járműveken. A Ruter AS tavaly lehetőséget adott egyik szolgáltatójának, hogy az Ebusco helyett, amely nem tudta teljesíteni a megrendelését, a kínai Yutongtól vásároljon 76 elektromos buszt – olvasható a Magyarbusz.info hírportálon.

A Ruter egy különlegesen berendezett földalatti kamrában hajtott végre teszteléseket egy Yutong típusú buszon. A vizsgálat során kiderült, hogy a gyártó minden egyes buszhoz távoli hozzáféréssel bír. A cikk hangsúlyozza, hogy ez a hozzáférés nem csupán szoftverfrissítések és diagnosztikai ellenőrzések elvégzésére szolgál, hanem lehetőséget nyújt a buszok leállítására vagy működésképtelenné tételére is.

A kapcsolat megszakítható a fedélzeti SIM-kártya eltávolításával, azonban a közlekedésszervező nem szándékozik leállítani a kínai buszok forgalomba helyezését – állítja a Magyarbusz.info.

Related posts