A Wizz Air jövője aggasztó képet mutat, mivel versenytársa szerint a légitársaság hamarosan nehéz helyzetbe kerülhet, akár csődbe is juthat.


Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója úgy véli, hogy a fapados légitársaságok piaca nem könnyű időszakon megy keresztül. Szavaiból az derül ki, hogy hamarosan több versenytársuk is nehézségekkel nézhet szembe. Ugyanakkor O'Leary kiemelte, hogy a Ryanair kész a növekedésre, és Európa-szerte optimista jövőt lát a cég számára.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója figyelmeztetett, hogy a közelgő karácsony előtt több vetélytársuk is csődbe juthat, ahogyan az az utóbbi időszakban már többször is előfordult. O'Leary véleménye szerint a problémás vállalatok esetében a magas költségek jelentették a fő akadályt, miközben diszkont-légitársaságként próbálták meg pozicionálni magukat. Nemrégiben a svéd Braathens International bejelentette csődjét, emellett az izlandi Play légitársaság is felfüggesztette működését – számolt be róla a HVG.

O'Leary a Wizz Air-ről, a legfőbb riválisáról, éles kritikát fogalmazott meg az olasz Corriere di Venezia számára. A szakember kifejtette, hogy bár nem hiszi, hogy a versenytárs cég rövid távon csődbe menne, úgy véli, hogy előbb vagy utóbb elkerülhetetlenül bekövetkezik valamilyen negatív fordulat, vagy a céget mások megvásárolják. O'Leary szerint a Wizz Air jelentős kockázatot vállalt, amikor a Covid-járvány alatt flottája egy részét eladta, majd később, a pandémia után, súlyos pénzekért lízingelte vissza azokat.

Szerinte a vállalat egy olyan növekedési modell csapdájába került, amely nem fenntartható. A profit egy jelentős része abból ered, hogy a cég eladta a gépeit, majd azokat visszabérelte. O'Leary hangsúlyozta, hogy ez a növekedési forma hosszú távon kérdéses, hogy valóban életképes-e.

A HVG rámutatott, hogy a Wizz Air a nehézségeit jól tudja érzékelni, hiszen júniusban 40%-os profitcsökkentést jelentett be. Az elemzés rávilágít, hogy ennek egyik fő oka a kapacitás csökkenése, amelyet több gép visszahívása indokolt, a Pratt & Whitney motorokkal kapcsolatos problémák következtében. Emellett a társaság 2025 nyarára tervezett Abu-Dzabbi központját is törölte, és a közel-keleti terjeszkedését is felfüggesztette.

Teljesen szétszórtak. Öt éve Olaszországban akartak terjeszkedni, aztán Bécsben. Aztán eltűntek. Majd azt mondták, hogy a Közel-Kelet vezető légitársasága lesznek. Bezárták az Abu Dhabi bázist. (...) Egészen meglepő mindenkinek. Most Kazahsztánba akarnak menni, megint növekedni Lengyelországban. De már túl késő Lengyelországban növekedni, mert mi már ott befektetünk. Összességében úgy néz ki, hogy nem is fognak egyetlen euró profitot sem termelni. Míg nálunk az európai repterek sorban állnak, hogy növekedjünk náluk

- mondta.

O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója, a konkurens Easyjet légitársaságról is megosztotta gondolatait. Az ő véleménye szerint az Easyjet jelenlegi helyzete nem kritikus, legalábbis Londonban, Svájcban és Párizsban erős lábakon állnak. Ugyanakkor úgy véli, hogy a növekedés lehetőségeik korlátozottak, ezért előrejelzése szerint idővel a British Airways felvásárolhatja londoni részlegüket, míg a másik két központjukat az Air France-KLM veheti át.

Related posts