A nemzetközi műtárgypiacon drámai változások figyelhetők meg: a befektetők száma jelentősen csökkent. Az okok között szerepel, hogy a kriptovaluták és a mesterséges intelligencia iránti szenvedély egyre inkább elvonja a figyelmet és a tőkét a klasszikus m


A műtárgypiac jelenlegi állapotáról egyre inkább úgy vélekednek a szakértők, hogy a jelentős költekezők eltávolodnak a színtértől. Philip Hoffman, a The Fine Art Group alapítója és vezérigazgatója legutóbb azt nyilatkozta, hogy a nagyértékű műtárgyak iránti érdeklődés csökkent, és a spekulatív tőke inkább más befektetési lehetőségeket keres. Hoffman, aki a Christie's pénzügyi vezetőjeként szerzett tapasztalatot, hangsúlyozza, hogy a befektetők manapság inkább a kisebb kockázatokra és az alacsonyabb költségekre összpontosítanak. E szavak tükröződtek a Frieze London művészeti vásár kapcsán készült tudósításokban is, ahol a nehézségek helyett inkább a pozitívumokat emelték ki a londoni események kapcsán.

A 22 éves történetével büszkélkedő Frieze London idei eseménysorozata nem éppen kedvező körülmények között indult. Michael Moses, a Mei Moses Art Index társalapítója, amely 1970 óta 58.000 műtárgy forgalmi adatait elemzi, figyelmeztető jelzést adott, miután...

A három jelentős aukciósház, a Sotheby's, a Christie's és a Phillips idei első félévében tapasztalt eladásaik 50%-a nem bizonyult kedvezőnek a megtérülés szempontjából.

Ez a 21. század legrosszabb pénzügyi teljesítménye

Mózes értékelte a számokat. A tőke a gyors és egyszerű nyereségre vágyik.

A kriptoalapok és a mesterséges intelligencia területén működő vállalkozások új lehetőségeket kínálnak, mintha egy új ígéret földjére lépnénk. Ezzel szemben a műtárgyak, mint befektetési eszközök, úgy tűnik, hogy elveszítették vonzerejüket, legalábbis a kockázatos tőkével operáló befektetők szemében.

Az Artnet Intelligence Report első féléves összesítése alapján az aukciós forgalom jelentős csökkenést tapasztalt.

Az Artnet Price Database elemzése alapján

Az eladók számos keserű csalódással néztek szembe, és az egyik legnagyobb fájdalmat Alberto Giacometti 1955-ös alkotása, a Grande tęte mince (Grande tęte de Diego) okozta. A Sotheby's árverésén 70 millió dolláros árat reméltek érte, de sajnos vevőre nem talált. A háború utáni művek és a kortárs alkotások továbbra is dominálják a piacot, 1,8 milliárd dolláros forgalommal, ám ez a szám 12,7%-kal elmarad a 2024 első félévében elért eredményektől. Az impresszionista és modern művek forgalma 1,7 milliárd dollárra rúgott, ami 4,4%-os csökkenést jelent.

A vásárlói hangulatváltozást, a bizonytalanságot mindennél jobban jelzi, hogy az utóbbi néhány évben mellékszerepet játszó régi mesterművek ismét kelendőek lettek, forgalmuk 24%-kal bővült, 289 millió dollárt költöttek itt a vevők. Eközben az ultrakortárs piac több mint 31%-kal ment össze, mindössze 117 millió dollárt jelzett e szegmenseben az árverési mérleg.

A vevőkör átalakulását jól tükrözi, hogy az online értékesítések 12%-kal csökkentek, összesen 171,9 millió dollár értékű tranzakció zajlott a Sotheby's, a Christie's, a Phillips, a Bonhams és az Artnet Auctions platformjain.

A Covid világjárvány következtében drámai módon felgyorsult a digitális kereskedelem infrastruktúrája, amelynek eredményeként az online forgalom 2019 óta több mint 260%-os növekedést mutatott. Mostanra azonban úgy tűnik, hogy ez az elképesztő fejlődés elvesztette lendületét.

Jelzi ezt a Christie's közelmúltbeli lépése is: az aukciósház, amely az NFT-értékesítés úttörőjeként 2021-ben történelmet írt a Beeple's Everydays...(2021) elárverezésével - a kódhalmazt 69,3 millió dollárért vették meg New York-ban -, most bezárta 2022-ben létrehozott digitális kereskedelmi részlegét, a Christie's 3.0-t. Azóta az NFT-piac gyakorlatilag összeomlott, 2022-ben 5,9 milliós forgalmat realizált az aukciósház, majd 2024 augusztusában "halottnak" nyilvánították az üzletágat, miután kiderült, hogy a műtárgypiaci NFT-befektetések 95%-a befagyott, a tulajdonosok átlag 44,5%-os veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni.

A Frieze London eseményei, ha egyes szereplők meg is osztották félelmeiket, bizakodásra adnak okot.

A vásárlók formálják a piacot, de a piac továbbra is él és virágzik.

Josh Baert, elismert szakíró, úgy véli, hogy a múlt heti rendezvény legfőbb üzenete a műtárgy-kereskedelem sokszínűségének ünneplése volt. Ez az eseménysorozat, amely a műtárgypiac hőmérőjeként is funkcionál, egy igazi zsibvásárként szolgált, ahol a fosszíliáktól kezdve a gyémántokon át egészen az antik és kortárs mesterművekig mindent meg lehetett találni. Az esemény célja nem csupán a vásárlás volt, hanem a művészet és történelem iránti szenvedély közvetítése is.

A neves aukciósházak is színre léptek, és úgy tűnik, hogy sikerült eltalálniuk a vásárlók igényeit. A felhozatalban ugyan neves alkotók munkái szerepeltek, ám ezek nem mindig a legkiemelkedőbb művek voltak, mégis teljesítették a minimum elvárásokat.

A Sotheby's, a Christie's és a Phillips mindegyike lenyűgöző, 80% feletti eladási arányt ért el, ami igazolja a piacon betöltött jelentős szerepüket.

A Phillips aukciós háznál egy Basquiat műalkotás kiemelkedett a figyelem középpontjába, hozzájárulva 3,2 millió fonttal a bevételekhez. A Sotheby's-nél pedig Francis Bacon egy lenyűgöző festménye 13,1 millió fontért talált gazdára, mindössze 20 perc licitálás után. Ezen kívül elárverezték egy Basquiat festményét is 5,5 millió font értékben, valamint Andy Warhol Pink Marilyn című munkáját 4,3 millió fontért.

A Christie's aukciós ház 20-21. századi művészeti kínálatának csúcsát Peter Doig lenyűgöző alkotása jelentette, amelynek kalapács alá kerülése 14 millió fontnál zárult. A Síkabát című festmény 1994-ből származik, és most egy kanadai gyűjtő büszkesége lett. Emellett Lucian Freud önarcképe is figyelemre méltó áron cserélt gazdát, 7,6 millió fontért talált új otthonra. Továbbá, két másik Freud-művet is értékesítettek, amelyek 3,2 és 2,36 millió fontért keltek el.

Három Picasso műalkotásra is rátaláltak új gazdák, köztük az egyik, amely a híres múzsáját, Jacqueline Roque-ot örökítette meg, közel 3 millió fontért kelt el. Egy ritka tájképe 3,7 millió fontért cserélt gazdát, míg egy monochrome stílusú lovaskép 2 millió fontért talált új otthonra. Gerhard Richter egy tulipános festménye pedig a kikiáltási árának duplájáért, 6,1 millió fontért talált vevőre.

Az impresszionista művészet világában Paul Cézanne Aix-en-Provence-i táját 5,5 millió fontért értékesítették, míg Paul Signac pointilista velencei festménye 4,9 millió fontot hozott. Emellett egy Monet műalkotás is gazdára talált, 2,3 millió fontért. A Christie's aukciós ház összesen 61 tételt bocsátott árverésre, amivel 107 millió fontot gyűjtött össze. Ez az összeg több mint 30%-kal magasabb a tavaly ilyenkor elért eredményeknél.

A Sotheby's aukciós ház nemrégiben értékesítette David Hockney iPad-en készült, rendkívül egyedi műveit. A 88 éves kortárs művész 17 különleges alkotásból álló kollekciója lenyűgöző 6,2 millió fontért talált gazdára. Ezen belül...

A Tavasz érkezése (2011) című művet 1 millió dollárra (752 ezer fontra) értékelték, míg egy nyomatért 560 ezer fontot adtak, így mindkét alkotás a maga kategóriájában történelmi rekordot állított fel.

A galériák világában…

A héten a műtárgykereskedők átkeltek a La Manche-on, hogy részt vegyenek az Art Basel rendezvényén, ahol több mint 200 galéria telepedett le Párizs Grand Palais-ában. A Louvre rablásának árnyékában, a megszokott biztonsági intézkedéseknél is szigorúbb védelmet élvezett a vásár. A Gagosian galéria itt sem fogta vissza magát: a 20. századi alkotásokra vonatkozó hagyományos vásári szabályokat áthágva, Peter Paul Rubens egy mesteri művével lepte meg a látogatókat. Ez a festmény 2020-ban 7 millió dollárért cserélt gazdát a Sotheby's aukcióján, így igazi szenzációt jelentett a rendezvény keretein belül.

A párizsi rendezvénysorozat nem csupán a galériák, hanem az aukciósházak vibráló világát is felvonultatja. A kiemelkedő művészek, mint Yves Klein, Signac, Eduard Manet és Jean Dubuffet munkái közül válogathatunk, és a legnagyobb figyelmet két Modigliani portré vonzza, amelyek öt évtizede nem láttak napvilágot. Ezek az értékes alkotások körülbelül 8 millió euróra becsültek. De nem csupán ez a két mű keltette fel a gyűjtők érdeklődését; René Magritte "La magie noire" című festményét is 7 millió euróra árazza az aukciós ház. A hétvégén kiderül, hogy ezek az ambiciózus elvárások mennyire találják meg a valóságot a piacon.

Mérlegen a kortársak

Az artprice.com legfrissebb, 2024 júliusától kezdődő éves elemzése alapján a kortárs műtárgypiac forgalma 6%-os növekedést mutatott, ugyanakkor a tranzakciók száma drámai módon, 25%-kal csökkent.

Jean-Michel Basquiat vezeti a kortárs alkotók rangsorát. Az 1988-ban elhunyt művész vásznai, összesen 108 eladott tétel, több mint 138 millió dollárt fialtak a június végén zárult egyéves periódusban.

A japán művész, Yoshimoto Nara alkotásai közel 45 millió dollárt érnek, összesen 321 műve talált új gazdára. A harmadik helyen Richard Prince áll, a jelenleg is aktív amerikai művész, akinek forgalma 44,5 millió dollárt tesz ki. Jeff Koons pedig 32,6 millió dollárral járult hozzá az éves összesítéshez.

Az ultrakortárs művészek, az 1980 után születettek körében Lucy Bull öt alkotása több mint 5 millió dolláros bevételt generált, míg a fiatalon elhunyt kanadai Matthew Wong művei 4,2 millió dollárt hoztak. A brit Jadé Fadojutimi pedig 3,5 millió dolláros eladásaival szintén a ranglista élére került.

Related posts