Meleg János: Indíthatunk budiprogramot, de ennyi pénzből nem lehet vasúti fejlesztést végrehajtani.
A szakszervezeti vezető szerint a helyzet súlyosbodásához az is hozzájárult, hogy az elmúlt időszakban "kivonták a forrásokat" a vasútból, és "eltűntek a szakemberek, akik javíthattak volna a működésen". Meleg úgy véli: ha nem küldték volna el őket, vagy jobb körülményeket biztosítanak számukra, a rendszer legalább stabil maradhatott volna.
A közlekedési miniszter, Lázár János felelősségéről Meleg kritikát fogalmazott meg: „Nem csupán rajta múlik a helyzet, de ő is rontott rajta.” Meleg véleménye szerint Lázár kezében eleve nem volt elegendő forrás, és a megfelelő szakmai háttér is hiányzott. A miniszter politikai identitását hangsúlyozza, ám Meleg úgy véli, hogy egy ilyen bonyolult rendszert szakmai csapat nélkül szakszerűen irányítani lehetetlen. „Jelenleg a minisztériumból irányított kézivezérlés zajlik, ami semmiképpen sem tekinthető előremutatónak; a vezetők elnyomva érzik magukat, és nem mernek döntéseket hozni.”
Az interjú során felmerült egy érdekes téma: a jelenlegi vasúti működés során szükség van úgynevezett "pisiszünetek" beiktatására, mivel több motorvonaton a toalett nem üzemel. "Amikor a vonat megáll, az utasok kiszállnak az állomásépületbe, elvégzik a dolgukat, majd visszaülnek. Csakhogy ezt a menetrend nem tükrözi, így hivatalosan nem számít késésnek" - nyilatkozta Meleg, hozzátéve, hogy valószínűleg a miniszter sincs tisztában ezekkel a részletekkel.
A vasúti rendszer "szétszervezésével" kapcsolatban súlyos bírálatokat fogalmazott meg: A legnagyobb gond az, hogy a vasutasok egyre inkább frusztráltak, hiszen nem a váltókezelő vagy a jegyvizsgáló a felelős a vonatok késéséért vagy a zűrzavarért. Hozzátette: "Ha valaki valóban kudarcot vallott, az a havária központ, amelynek az intézkedési tervét ebben a helyzetben végre kellett volna hajtania. Itt nem miniszteri bocsánatkérésre van szükség, hanem arra, hogy megérdeklődjük, miként működik együtt a havária központ munkatársaival."
A helyzet javítására Meleg egyértelmű megoldást lát: a szakmai alapokra visszatérni, és újraépíteni egy hozzáértő, tapasztalt vasúti vezetői gárdát. Hangsúlyozta: nem feltétlenül minisztercserére van szükség, hanem működőképes, szakmai válságkezelésre.
Korábban Vitézy Dávid azt írta ma Facebook-oldalán, hogy Lázár János utasítására a jelentősen késő vonatokat nem jeleníthetik meg a vonatinformációs rendszerben a továbbiakban. A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint erre azért került sor, mert a napokban számos egy óránál többet késő vonatról is beszámolt a közösségi oldalán. A mostani trükk lényege, hogy a vonatokat átszámozzák, így a rendszer nem mutatja őket, és nem látszanak későnek. Ebből következően az automatikus késésvisszatérítés sem működik.
A MÁV hivatalos közleményében határozottan cáfolta a felmerült vádakat, hangsúlyozva, hogy az átszámozás nem befolyásolja a kompenzációval kapcsolatos intézkedéseket. Szerintük az állítások alaptalanok és félrevezetőek.
A szombati káosz után a MÁV nemcsak vasárnapra, hanem mára is 300 busszal készült. Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója azt írta, a Balaton körül 200, a fővárosi agglomerációt lefedve pedig 100 busz áll bevetésre készen. Hozzátette, bár bíznak abban, hogy nem lesz rájuk szükség, de ha mégis be kell vetni a buszokat, akkor akár gyorsítósávot is létrehoznak az M7-esen, ahol rendőri felvezetéssel közlekedhetnének.