NAV: Az ellenőrzés megkezdése előtt az adózó lehetőséget kap arra, hogy korrigálja az esetlegesen ellentmondásos információkat.
A piaci szereplők véleménye szerint a digitalizáció és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) folyamatosan zajló, az adminisztrációt csökkentő fejlesztései kedvező irányú változásokat generáltak az adóztatási rendszerben. Ugyanakkor az új megoldások sikeres bevezetéséhez elengedhetetlen, hogy a szereplők számára elegendő és kiszámítható felkészülési idő álljon rendelkezésre. Ez volt az egyik legfontosabb megállapítás a nyolcadik Nemzeti Adókonzultáción, amelyen több mint kétszáz fős szakmai közönség vett részt.
Idén is fergeteges érdeklődés övezte a Nemzeti Adókonzultációt, ahol a Pénzügyminisztérium, a NAV, valamint a vállalkozói szektor képviseletében álló szakmai szervezetek és a vezető tanácsadó cégek szakértői gyűltek össze. A rendezvényen adószakértők és számviteli szakemberek elemezték a magyar adórendszer állapotát, valamint a legfontosabb aktuális kérdéseket, amelyek a vállalkozásokat és állampolgárokat egyaránt érintik.
Az esemény fővédnöke, Varga Mihály nyitóelőadásában az adórendszert az egyik meghatározó versenyképességi tényezőként jellemezte, hozzátéve, hogy
Európában Magyarország az élmezőnyben, hetedik helyen áll a nemzeti adórendszerek versenyképességi rangsorában, az amerikai Tax Foundation nemrégiben publikált adatai szerint.
A Pénzügyminiszter a 2025-ben várható adóváltozások közül kiemelte, hogy a tervek szerint a kormány megduplázza a családi adókedvezményt, folytatja az otthonteremtés támogatását, továbbá még egyszerűbbé válhat az adminisztráció, és több adónem is megszűnhet.
Az idei konzultáció egyik központi kérdése volt az adóztatás digitalizációja, aminek szakmai körökben alapvetően kedvező a fogadtatása, ugyanis az egyszerűbb ügyintézés, az adóhivatal által gyűjtött adatok hozzáférhetősége jelentősen megkönnyíti az adózásiteendőket, támogatja a magánszemélyek adózását, a gazdálkodók ügyvitelét és a könyvelők, tanácsadók munkáját is.
Ugyanakkor megfogalmazódott az az elvárás, hogy az új és világszerte terjedőben lévő online technológiák és szolgáltatások használatához elengedhetetlen a vállalkozók felkészítése, amit oktató videók, kézzel fogható tájékoztatók, képzési kurzusok bevezetésével lehetne elérni. Ebből a célból a szakmai szervezetek együttműködést kínáltak a NAV-nak.
Kiemelkedő témaként jelent meg a valós idejű és tranzakció szintű adatok alkalmazása, amely nem csupán a szolgáltatások fejlesztésének terén játszik fontos szerepet, hanem a kockázatelemzés által lehetővé tett célzott ellenőrzésekben és az adózók támogatására irányuló eljárásokban is jelentős előnyöket nyújt.
A résztvevők egyértelműen pozitívan értékelték azt az adóhatósági megközelítést és attitűdöt, amelynek középpontjában nem csupán a hatóság, hanem az ügyfelek – legyenek azok magánszemélyek vagy vállalkozások – állnak. Ennek új aspektusaként megjelenhet
az úgynevezett adategyeztetési eljárás, ami lehetőséget ad a cégeknek arra, hogy a hibás vagy ellentmondásos adatszolgáltatás alapján feltárt devianciákat, még az esetleges ellenőrzés megindítása előtt tisztázzák.
A részletes tájékoztató a közeljövőben elérhetővé válik a NAV hivatalos weboldalán (www.nav.gov.hu).