Ott vezették be a dugódíjat, ahol eddig az autózás mindennel szemben elsőbbséget élvezett.
Elsőként az Egyesült Államok városai közül New York City lépett a dugódíj bevezetésének útjára. Az autósoknak naponta 3600 forintnak megfelelő dollárt (pontosabban kilenc dollárt) kell fizetniük, ha Manhattan belső területein, a 60. utcától délre közlekednek. A rendszer már működő rendszámfelismerő kamerákkal van felszerelve, amelyek segítik a díjfizetés ellenőrzését. A befolyt összeg célzott fejlesztéseket finanszíroz a tömegközlekedési rendszer javítása érdekében.
New York városában már hosszú idő óta napirenden szerepelt a dugódíj (congestion charge) bevezetése, és ahogy Janno Lieber, a Metropolitan Transit Authority (MTA) vezérigazgatója bejelentette, a rendszer végre életbe lépett vasárnap éjfélkor. Az autósoknak kilenc dollárt kell fizetniük, míg a különböző járművek esetében eltérő napi díjakat alkalmaznak. A forgalmat több mint 1400 kamera figyeli 110 észlelési ponton, míg a tájékoztató táblák száma meghaladja a nyolcszázat - írja a BBC.
A fizetős zóna a Central Parktól délre terül el, és olyan ikonikus helyszíneket ölel fel, mint az Empire State Building, a vibráló Times Square, valamint a híres Wall Street, amelyek mind a város szívének pulzálását tükrözik.
Természetesen a cél New York hírhedt közlekedési gondjainak enyhítése. Mint ahogy tavaly már említettük, a turisták nem éppen lelkesednek a világ egyik legismertebb látványosságának, a Times Square-nek a zsúfoltsága miatt. Most nézzük meg, mit is remélnek a városlakók és a látogatók a közlekedési rendszer javulásától.
Kezdetben körülbelül kétszáz milliárd forint (500 millió dollár) éves bevételre számítanak, de hosszú távon ennek a kétszeresére is rúghat, köszönhetően az emelkedő díjaknak. Mivel a bevétel a MTA birtokában marad, a szervezet...
Célzottan javítják a tömegközlekedést: a metróhálózatot felújítják és akadálymentesítik, így mindenki számára hozzáférhetővé válik. Emellett a második sugárút alatti vonalat is meghosszabbítják, és a buszhálózat fejlesztése is napirenden van.
A mostani bevételekhez képest jelentős, körülbelül hatezer milliárd forintnak megfelelő 15 milliárd dolláros fejlesztésekről van szó. Ezt a jövőbeli bevételek terhére kibocsátott kötvények révén kívánják finanszírozni.
Alsó-Manhattan a világ egyik legélénkebb és legforgalmasabb városi központja, ahová naponta körülbelül hétszázezer gépjármű, taxi és teherautó áramlik be. Ennek következtében az autók átlagos sebessége csupán tizenegy kilométer/órára csökken, és ez a tendencia egyre inkább lassulóban van. A buszok mozgási sebessége 2010 óta huszonnyolc százalékkal mérséklődött, amely a helyi lakosok számára komoly következményekkel jár: a New York-iak évente átlagosan 117 órát töltenek el a forgalmi dugókban, ami becslések szerint közel kétezer dollárnyi (körülbelül 690 ezer forint) veszteséget jelent a munkaidő elvesztése és egyéb kiadások miatt. Az INRIX forgalmi adatokat vizsgáló statisztikái alapján New York City az elmúlt két évben a világ legzsúfoltabb városának bizonyult.
A most bevezetett díj háromévente emelkedik majd (2028-tól 12, 2031-től 15 dollár lesz), taxi vagy Uber használatakor az utasok fizetnek 0,75-1,5 dollárt, illetve a szociálisan rászorulók és a mozgáskorlátozottak kedvezményt kapnak majd.
A dugódíj bevezetésével a tervek szerint naponta legalább tíz százalékkal csökkenne a belvárosba behajtó járművek száma, míg a zónán belül megtett kilométerek esetében öt százalékos csökkentés várható.
New York inspiráló példája más nagyvárosok számára is utat mutathat, hiszen nem csupán a jövő lehetőségei rejlenek benne, hanem múltbéli tapasztalatok is, amelyek már bizonyították, hogy a városi élet minősége javítható. Ezen öt plusz egy autómentes zónában, amelyek már most is rendelkezésre állnak, lehetőséged nyílik arra, hogy kiszakadj a szürke, füstös mindennapokból, és felfedezd a tiszta levegő és a zöld terek nyújtotta felüdülést.