Valaha a tehetősek körében népszerű volt ez a modell. Most azonban új életre kelt.

Egy kitömött panda látványa nem éppen vonzó, de a Fiat Grande Pandák igazi szórakozást nyújtottak, még akkor is, ha a két első Magyarországra érkezett példány egyelőre mozdulatlanul állt előttünk.
A Fiat a két korábbi (a 2003-as és a2011-es) generációk után mintha most érzett volna rá igazán az első szériás, 1980-tól 2003-ig forgalmazott Panda hangulatának újrateremtésére. Talán a Stellantis óriási húsdarálójában érzett elolvadási veszély kényszerítette ki az olasz márkából, hogy ilyen hatásosan idézze meg egy korszerű, új modellel az egykori kicsi, olcsó, de bájos személyiségű kiskocsihoz kapcsolódó életérzést.
Persze lehet, hogy az elektromos autós piac kihívásai adtak végre kellő ihletet egy karakteres, tradicionális, mégis mai, az olasz és az európai szemnek igen kedves, négy méternél rövidebb, de akár 2+2 fős családok számára is használható és elérhető árú új Fiat megalkotásához.
Az első generációs Fiat Panda 4×4 népszerű volt gazdag emberek körében is - de nem azért, mert luxusautó volt, hanem pont az ellenkezője miatt: egyszerű, strapabíró, őszinte kisautó, amit például alpesi vidéken élők, földbirtokosok vagy nyaraló-tulajdonosok is nagyra értékeltek. Mivel egyes gazdagabb emberek (különösen Észak-Olaszországban, Svájcban vagy Franciaországban) tudatosan kerülték a hivalkodó autókat, és inkább egy ilyen "szerény, de megbízható" járművet választottak - gyakran második vagy harmadik autónak a téli körülményekre. Mára már retro-kult státuszba került, és jól karbantartott példányai keresettek a gyűjtők és klasszikus autórajongók körében is.
Bárhogyan is nézzük, a Fiat Grande Panda visszanyúl a legendás elődök hagyományaihoz, hiszen igazi bájával és egyszerűségével különleges helyet foglal el a kisautók világában. Ez a praktikus jármű mostantól a magyar piacon is elérhető, hiszen megérkeztek az első példányok.
A szentendrei statikus bemutatón két új és egy nagyon régi Pandát járhattunk körbe illetve tapogathattunk meg. A barna autó egy elektromos alapmodell, olcsó, de cuki lemezfelnivel, egyszerű anyagokból, de látványos stílusban építkező utastérrel. A sárga egy jóval felpimpeltebb példány, sokkal kifinomultabb berendezéssel. A piros pedig egy korai ős-Panda, 1982-ből, kéthengeres, léghűtéses, a 126-os Fiatból, vagyis a Kispolszki eredetijéből származó motorral az orrában.
A Grande Panda igazi első hazai menetpróbája nyár végére várható, de a kocsi már rendelhető, mild hibrid benzinmotorral vagy tisztán elektromos hajtással. A 110 lóerős hibrid változat induló ára 7,99 millió forint, a 113 lovas elektromos modell 43,8 kWh-s akkuval, 100 kW-os gyorstöltési képességgel bevezető áron 9,99 millió forinttól vásárolható meg.
Ezzel az árral az elektromos modell nemcsak érzelmi vonatkozásban, hanem racionális szempontok alapján is kedvező választás lehet. A tízmillió forint alatti villanyautók között egy ilyen méretű jármű, nagy kapacitású akkumulátorral igazán vonzó ajánlatnak számít. A BYD Dolphin Surf már 8 millió forintért elérhető, ám az alapmodellje csupán 30 kWh-s akkuval rendelkezik, így nem igazán képes komoly konkurenciát nyújtani a Grande Pandának, ahogy a 6,7 milliós Dacia Spring sem. Az új elektromos Renault 5, amely a retró stílust is magában hordozza, 11 millió forinttól kezdődik, de kisebb akkumulátorral és szűkebb hátsó térrel bír. A legnyilvánvalóbb ellenfél a technikai ikertestvér, a Citroën ë-C3, amely éppen annyiba kerül, mint a Panda.
A benzines C3 ára pontosan megegyezik a benzines Panda tarifájával. Ebben a kategóriában a ráció könnyen eltávolodhat a szív érzelmeitől: a Dacia Sandero már 5,99 millió forinttól villog a konkurencia vitrinjében – igaz, ennyiért csupán egy 65 lóerős szívómotor dübörög a motorháztető alatt. A 90 lovas turbóverzió már 6,2 millió forinttól elérhető fapados formában, de a nyolcmilliós Fiathoz még mindig hosszú az út.
A piaci bevezetés egy izgalmas és egyedi formája a Fiat társadalmi felelősségvállalási kezdeményezésének, amely a RED nevet viseli. Ez a név sokféle dolgot sugallhat, de a Panda esetében nem egy akciófilm hősére vagy egy régi Vodafone tarifára kell asszociálnunk. Sokkal inkább egy olyan civil mozgalomra utal, amely a pandémiák elleni küzdelemre összpontosít, amikor ránézünk a kis piros plakettre.
És hogy miért Grande, nem csak simán Panda? Azért, mert egyelőre a korábbi modell is gyártásban marad - még pár évig ő lesz a sima Panda. Na és az, honnan ered? A modell tervezésének kezdeti szakaszában az Italdesign il Zero néven hivatkozott az autóra. A Fiat később a Rustica nevet javasolta. Végül a Panda a római istennő és az utazók védőszentje, Empanda után kapta a nevét
Nem ígérkezik megszokottnak a Grande Panda reklámkampánya sem, mint az autó. És akkor itt át is adnánk a szót Shaggynek, aki szerint az új Grande Panda nem Boombastic, hanem:
A Grande Panda már februárban felfedezésre került Olaszország gyönyörű tájain, és az élményről készült részletes beszámolót a Vezess oldalán találhatod meg.