Brüsszel fellépése a Shein és Temu ellen: büntetővámokkal terhelnék meg az összes terméket.

Az amerikai vámháború következtében Kína fokozatosan növeli textil- és ruházati exportját Európa felé. Az uniós piacon megjelenő olcsó import jelentős nyomást gyakorol az európai gyártókra, ami miatt az Európai Bizottság már most fontolóra veszi, hogy büntetővámokat vezessen be az olyan kedvező árú termékeket kínáló platformokra, mint a Temu vagy a Shein – számolt be a helyzetről a Financial Times.
Kínából az Európai Unióba irányuló textil- és ruházatiexport az idei év első felében 20 százalékkal nőtt értékben és volumenben, miután az Egyesült Államok Trump-adminisztrációja 30 százalékos vámokat vetett ki a kínai árukra.
Az Euratex adatai alapján a növekedés körülbelül 2 milliárd eurót tett ki, amely főként olcsó ruházati termékekből származik. E termékek gyártását a kínai vállalatok az amerikai piactról az európai irányába irányították át.
Mario Jorge Machado, a szervezet elnöke úgy véli, hogy a kínai vállalatok "agresszív" értékesítési taktikát alkalmaznak Európában, hogy ellensúlyozzák az amerikai piacon elszenvedett veszteségeiket.
Az uniós piacon az online értékesítés révén érkező kiscsomagok volumene továbbra is figyelemre méltóan nagy.
Az Európai Bizottság ezért javasolta a jelenlegi, 150 eurós vámmentes értékhatár eltörlését, és egy egységes, 2 eurós kezelési díj bevezetését az ez alatti értékű küldeményekre.
Az intézkedés a Shein és Temu típusú ázsiai online platformokat célozná meg, azonban a tagállamok még nem jutottak közös nevezőre. Machado véleménye szerint az uniós javaslat "nevetséges", hiszen az Egyesült Államokban augusztus óta minden küldeményre minimum 80 dolláros díjat kell fizetni, míg az EU csupán 2 eurót kérne el.
A kínai export folyamatos emelkedése mellett az Európai Unió Kínába irányuló exportja 19 százalékkal csökkent.
Ennek hátterében részben az európai ruházati árak csökkenése, részben pedig a gyengülő jüan áll, ami kedvezőtlen hatással van az uniós versenyképességre. Léa Marie, a francia Le Slip Français ügyvezetője hangsúlyozta, hogy cégük közvetlenül szembenéz az ázsiai import kihívásaival. Éppen ezért a marketingre és a fogyasztói tudatosság növelésére helyezik a hangsúlyt, hogy a vásárlókat a hazai termékek vásárlására ösztönözzék.
Az európai textilipar lenyűgöző, évi 170 milliárd eurót generáló forgalmával és 1,3 millió ember munkahelyet biztosítva játszik kulcsszerepet a gazdaságban. Ugyanakkor a szektor egyre inkább a növekvő költségek és az adminisztratív terhek kihívásaival néz szembe, ami komoly kihívásokat jelent a fenntartható fejlődés szempontjából.
A júliusi EU-USA kereskedelmi egyezmény jelentős változást hozott, mivel egységes, 15%-os vámot vezetett be a legtöbb textiltermék esetében. Ez a lépés különösen aggasztó, hiszen korábban a legtöbb termék esetében a vámok 15%-os szint alatt voltak. Az új vámkonstrukció tovább súlyosbítja az uniós gyártók helyzetét, miközben a kínai import révén a piaci árak folyamatosan csökkennek, így az iparág egyre kiélezettebb versenyhelyzetbe kerül.