Az Egyesült Államok teljes mértékben eltörölheti a kibocsátási korlátozásait – Totalcar


Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatalának (EPA) új irányvonalat tervez, amely jelentős változásokat hozhat: a Reuters értesülései szerint a hivatal tervei között szerepel az autók kipufogógáz-kibocsátására vonatkozó szabályozások teljes eltörlése. E lépés alapját a 2009-es "endangerment finding" visszavonása képezi, amely megállapította, hogy az üvegházhatású gázok potenciális egészségügyi veszélyt jelentenek az emberekre nézve. Ennek következményeként az Egyesült Államok szövetségi szinten elveszítheti a jogi kereteket, amelyek lehetővé tették a járművek és különféle iparágak üvegházhatású gázkibocsátásának szabályozását a Tiszta Levegő Törvény (Clean Air Act) alapján.

A várható új EPA-szabályozás értelmében a jövőben semmiféle károsanyag-kibocsátási követelmény nem vonatkozna sem a személygépkocsikra, sem a közepes és nehéz teherautókra. A CAFE (flottaátlag) bírságok eltörlése lehetővé tenné a belső égésű motorral működő járművek korlátlan forgalmazását, ami visszalépést jelentene az elektromos autók támogatásában is. A Biden-adminisztráció által 2027 és 2032 között alkalmazandó szigorú kibocsátási határértékek eltörlésével a célzottan az elektromos járművek elterjedését ösztönző intézkedések is háttérbe szorulnának.

Az érvelés szerint a hivatal nem rendelkezik felhatalmazással arra, hogy klímaváltozási kockázatok alapján szabályozza az autógyártást. Ehelyett azt hangsúlyozzák, hogy a korábbi szabályozás túllépte az intézményi hatásköröket, és "gazdasági és technológiai akadályokat gördít a szabad piac és a fogyasztói választás elé". A döntés ellenzői ugyanakkor az egész közegészségügy és a globális klímavédelem elleni támadásként értékelik a bejelentést - különösen úgy, hogy az USA az egyik legnagyobb újautó-piac és szén-dioxid kibocsátó a világon.

Bár az új szabály még csak egy tervezet formájában létezik, a New York Times értesülései szerint hamarosan nyilvánosságra kerül, és várhatóan intenzív jogi és társadalmi viták fogják övezni. Az autógyártók eddig nem reagáltak a hírekre, de az iparágban eltérő véleményekre lehet számítani: míg egyesek üdvözlik a szabályok enyhítését, addig más cégek már dollármilliárdokat invesztáltak az elektromos jövő megvalósításába.

Izgalmas dilemmát vet fel, hogy miként alakulhat a dereguláció következtében kedvező helyzetbe kerülő gyártók jövője. Különösen érdekes a helyzet, ha figyelembe vesszük a gyorsan fejlődő Kínát és annak autóiparát, amely az elektromos járművek és megújuló energiaforrások terén robbanásszerű előrelépéseket mutat. Milyen stratégiákkal tudják majd a hagyományos gyártók felvenni a versenyt ezzel a dinamikus piacsal?

Related posts