**Háztartási Gépcsere Program 2025: Fedezd fel az igazságot a százezres értékű eszközöket kínáló pályázatról - Pénzcentrum** 2025-re tervezett háztartási gépcserére vonatkozó program sokak figyelmét felkeltette, hiszen a pályázat során akár százezres tám
Egyre több magyar felhasználó fut bele egy háztartási gép csere programnak álcázott online csalásba, amely hivatalosnak tűnő hirdetésekkel próbál pénzt kicsalni gyanútlan érdeklődőktől. A közösségi médiában terjedő akció mögött valótlan céges háttér, megtévesztő kommunikáció és ügyesen felépített fizetési trükk áll. Az eset jól mutatja, milyen könnyen ejthetők csapdába azok, akik nem ellenőrzik az interneten felbukkanó, túl szépnek tűnő ajánlatokat.
A közelmúltban a "Pályázatfigyelés Kft." nevű Facebook-oldal újabb intenzív közösségi média kampányba kezdett, amely egy állítólagos "háztartási gép csere programot" népszerűsít. Szerkesztőségünk tagjai és ismerőseink körében többen is találkoztak ezzel a hivatalosnak tűnő oldalal, amely arra ösztönöz, hogy pályázatokat nyújtsunk be. Az első benyomás alapján sokan nem sejtették, hogy a háttérben milyen szándékok húzódhatnak meg.
A Facebookról egy tender24.eu nevű oldalra navigálnak, ami már feltűnően gagyi egy állítólag profi céghez képest. Valamint a sztori már ott sántít, hogy az állítólagos háztartási gépcsere programban a hűtő és a mosógép mellett a laptop, tévé és a mobiltelefon is szerepel.
Az utóbbiak nem éppen a hagyományos háztartási gépek közé tartoznak, amelyek cseréjét az EU vagy a magyar kormány szívesen támogatná. Ezeknek a programoknak valójában az volt a célja, hogy a lakosság a régi, energiafaló nagygépeit gazdaságosabb modellekre cserélhesse. Gondoljunk csak bele, miért is adna bármilyen állami intézmény támogatást egy mobiltelefonra, laptotra vagy éppen tévére? Ahogy egy klasszikus mondás tartja:
Ha valami olyan elbűvölőnek és tökéletesnek látszik, hogy szinte hihetetlen, akkor valószínű, hogy a valóságban nem az!
A gagyi honlapon nem tüntetik fel sehol, hogy ki és milyen forrásból adja ezt a támogatást. Az ÁSZF-ben annyit látni, hogy a weboldal üzemeltetője egy Eszközkezelő EU Nonprofit Kft. nevű cég, amely egy Kutasó nevű településre van bejegyezve. A hivatalos cégbeszámolók (e-beszamolo.im.gov.hu) között nem akadtunk rá a vállalkozásra, a névre, a cégjegyzék számra és az adószámra sem dobott ki semmit a kereső - ez már intő jel!
Felfedeztük a "partnerként" említett Webshop Konverzió Kft.-t, amely 2024 során 3 munkavállalót foglalkoztatott. A cég 78,4 millió forintos árbevételt ért el, és közel 6 millió forintos adózott nyereséggel zárta az évet – frissebb pénzügyi jelentés jelenleg nem áll rendelkezésre.
Kiderült, hogy a vállalat neve 2022-ben még Pályázatfigyelés Kft. volt, ami egybeesik a "programot" népszerűsítő Facebook-oldal elnevezésével is. Továbbá, a cég hivatalos weboldalán hangsúlyozza, hogy nem rendelkezik telephelyi címmel, és telefonos ügyfélszolgálatot sem üzemeltet. Több kísérletet tettünk a honlapon feltüntetett telefonszám felhívására, de vagy nem volt elérhető, vagy senki sem vette fel a telefont.
Ahogy fentebb írtuk, a reklámozott weboldalon különféle termékekre lehet "pályázni". Próbaképp bejelentkeztünk egy Samsung TV-re 25 900 forintért - hülyének is megéri, még akkor is, ha egy 2023-as modellről van szó! Miután kitöltöttük a felületet elérkeztem a fizetéshez, ahol meg is van, mi a trükk az egészben:
Az ember valójában nem egy televíziót vásárol 25 900 forintért, hanem egy "pályázati űrlapot", ami lehetőséget teremt számára, hogy részesüljön egy különleges ajánlatban!
Azaz ennyi pénzért vélhetően küldenek egy dokumentumot, amit ki újból ki kell tölteni, visszaküldeni, és várni a készüléket - ami vélhetően soha nem fog megérkezni. Mivel nem akartunk fölöslegesen pénzt adni a csalóknak, ezt a lépést kihagytuk. Hasonló a metodika a többi techcikkel is.
Az utóbbi időszakban egyre inkább felfigyelhetünk arra, hogy számos online csalás terjed, amelyek első pillantásra hivatalosnak tűnnek, ugyanakkor valójában megtévesztő ajánlatokon alapulnak. Ezek a csalások általában rendkívül profin megtervezett hirdetésekkel és gondosan megválasztott, bizalomgerjesztő nevekkel operálnak. Gyakran olyan kifejezéseket használnak, amelyek cégszerű vagy intézményi hátteret sejtetnek. A közösségi médiában futó kampányokban különösen gyakoriak a túlzottan vonzónak tűnő ajánlatok, mint például akciós termékek, regisztrációs lehetőségek vagy támogatott szolgáltatások, melyekről később kiderül, hogy csupán illúziók. Érdemes tehát óvatosnak lenni, és alaposan megvizsgálni az ilyen ajánlatokat, mielőtt bármilyen lépést tennénk.
A csalók általában arra törekednek, hogy kis összegű pénzeket csalogassanak be minél több gyanútlan felhasználótól, miközben ügyesen navigálnak a jogi következmények elkerülésének labirintusában. Gyakran adminisztrációs vagy kezelési díj címén kérik a "résztvevőktől" a pénzüket, cserébe viszont semmiféle valós szolgáltatást nem nyújtanak. Ez a módszer különösen aggasztó, mivel a befizetett összegek általában nem túl magasak, így sokan hajlamosak elnézni a dolgot, és nem tesznek feljelentést.
Az ilyen típusú weboldalak gyakran szenvednek hiányosságoktól, elavult információktól és jogi kötelezettségeik teljesítésének hiányától, például a működtető adatait, adószámát vagy a kapcsolattartási információkat illetően. Előfordul, hogy a megadott telefonszámok nem elérhetők, az e-mailekre senki nem reagál, és a weboldalak rövid időn belül eltűnnek, majd új néven újra megjelennek. A legjobb védekezési stratégia a tudatosság és az óvatosság. Mindig érdemes alaposan átvizsgálni a hirdetők hátterét és a cég információit; különösen érdemes résen lenni, ha egy ajánlat túlzottan kedvező vagy sürgető. Ha valami túlságosan jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, az szinte mindig jelezhet kockázatot – ez napjainkban az egyik legfontosabb alapelv az online térben.
A Pénzcentrum egy átfogó kutatást indított, amelynek célja, hogy részletes képet nyújtson arról, hogyan vélekednek a magyarok saját pénzügyi helyzetükről, és milyen tényezők alakítják anyagi biztonságérzetüket. A felmérés kiterjed a kiadások fedezésére, az adósságok kezelésére és a megtakarítások mértékére, valamint arra is, hogy a résztvevők mennyire érzik stabilnak saját pénzügyi helyzetüket. Nagyra értékeljük, ha a véleményed megosztásával támogatsz minket!


